Prosperující čínský trh se sanitárním zbožím ovládají zahraniční joint-venture
Podle nedávno zveřejněné zprávy agentury Research and Markets stoupla v Číně spotřeba sanitárního zboží z 8,8 miliard USD v roce 2008 na 17,9 miliard USD v roce 2014, a to při ročním růstu 12,4 %.
Segment zahrnuje jak sanitární keramiku (mj. toalety, bidety, umyvadla), tak nekeramické sanitární zboží (vany, koupelnový nábytek aj.), přičemž podíl na spotřebě je zhruba 50:50.
Čínský průmysl sanity se vyznačuje vysokou mírou marketizace (tj. tvorby obchodních textů vytvářených „na míru“ trhu), tvrdou konkurencí a nízkou výrobní koncentrací. Výrobce lze zhruba rozdělit do tří kategorií: a) prominentní producenti – čínsko-zahraniční joint-venture nebo prodejní partnerství s vysokým kapitálem a vlastním vývojem a výzkumem (firmy jako TOTO, Kohler, American Standard a Roca), b) joint-venture a místní výrobci orientovaní na vyšší a střední vrstvy zákazníků (Arrow, Faenza, Monarch, Huida, Hegii, Bolina), c) střední a malí soukromí výrobci zaměření na nenáročné spotřebitele.
(podle www.ceramicindustry.com z 2. 6. 2015; red)